Friday, 16 May 2014

Umrah bersama anak kecil yg best

Assalamualaikum

Kali ini nak cerita pengalaman umrah bersama anak kecil. Anak saya Ahmad Abqari berumur 5 Tahun dan Ahmad Aqeel 2 Tahun


Anak-anak merupakan kekuatan kami semasa berada disana.

Anak -anak ni juga melengkapi satu sama lain.. seperti rantaian makanan.. di sana.. selipar kebiasaannya org bawa masuk ke dalam masjid.. dan biasanya Ahmad Abqari yg akan tolong masukkan ke dalam karung.. bergunakan.. kah kah


Percaya x, jika saya kata.. anak2 ini mempunyai tenaga luar biasa.. kekuatan mereka pon luar biasa semasa di sana.. mmg boleh guna.. contohnya mcm gambar di atas.. kah kah..


satu saya nak puji tentang budaya org Arab ni.. mereka sgt menghormati anak muda yg hadir ke masjid.. Anak muda termasuklah anak-anak kecil ni..

org Malaysia, org melayu kita x macam tu ke? aku rasa org melayu kita ada satu stigma yg kena buang jauh.. bukan semua org.. tp majoriti kot.. maafkan saya jika saya salah.. nasib surau dkt umah saya ok.. mesra kanak-kanak.. 

mungkin ada persoalan begini kot: 

1. kalau bwk anak ni.. nanti ganggu kita
2. kalau bawak anak ni.. nanti jemaah lain marah kita
3. budak2 ni x sunat lg.. jd diorg kotor, boleh putuskan saf
4. budak2 ni nakal.. nanti diorg main kejar2..
5. bawak budak2 ni nanti diorg rimas, pastu nangis.. ganggu semua org..
6. dan macam2 lg..

ye ke?


Kalau di Tanah Suci ini, mereka akan salam cium tgn kanak2 tu.. bukan anak kita yg cium tgn mereka..
siap dapat doa lg anak kita.. best tau.. ada anak kecil yg solat jarak 3 saf dpn kaabah.. xde masalah.. Syukur.. saya pon dapat buat perkara sama dengan Ahmad Aqeel dan Ahmad Abqari.. mmg xde masalah.. dan xde org marah.. semua dipermudahkan tau..


Kalau pembaca budiman pernah dgr.. satu riwayat.. dimana Nabi SAW turut sembahyang bersama cucunya.. Hasan dan Hussin. Nabi SAW sujud dan cucunya naik ke atas badannya ketika sujud itu.. apa maksudnya kawan2?
maksudnya waktu nabi solat pon ada kanak-kanak bersama dgnnya..  pada saya semua bergantung pada niat.. niat  mendidik dan pendedahan tidak salah..


satu lg riwayat..(ceramah tanyala ustaz) - Ibnu Abbas ketika usia nya baru menginjak 6 tahun.. sering di ajak oleh Nabi SAW ke masjid utk bersolat.. lepas tu Nabi SAW slalu usap ubun-ubun Ibnu Abbas.. (Kalau x silap sy doanya.. Ya Allah berikanla ilmu agama dan ilmu takwil/tauhid dan mudahkan urusan kepadanya) (doanya lebih kurang mcm ini la..).. bila umur 12 tahun, Ibnu Abbas ni dah jd Kadi.. bayangkan.. tuan-tuan..

setiap anak-anak yg dilahirkan mempunyai rezeki masing2.. kita sebagai ibubapa hanya menumpang je rezeki mereka..


bila kita ada rezeki lebih.. why not.. kita bwk mereka skali akan.. td dah niatkan.. dah berazam kan.. saya cuma fikir, kalau saya tinggal.. sape nak jaga.. mungkin jd bebanan kat org lain dan susah plak kita nak fokus ibadah kita..


pada awalnya.. mmg ramai yg berat hati nak bg kami bawak anak-anak ini.. tp mmg niat kami.. klu nak pi.. kena bawak diorg.. Syukur Allah SWT kabulkan doa kami..


nak tau ape lg untung bawak diorg ni? mereka boleh berdoa utk kita jugak.. saya yakin doa mereka mustajab.. sebab mereka belum baligh dan mereka bersih seperti kain putih..

mana diorg tau berdoa.. kita ajarla.. abg ahmad dah tadika.. tadika kan biasa cikgu diorg dah ajar doa2 kat sekolah diorg.. maka, kita pon dapat manfaatkan..

si adik.. masih pakai pampers.. ini je kena jaga.. xde masalah.. sebelum masuk sembahyang fardu.. make sure kita tukar pampers dia.. bersihkan dia.. selebihnya kita doa dan tawakalkan..
Alhamdulillah.. Adik hanya buang air besar ketika kat hotel je..


satu lg.. kadang2 anak2 ini mudah tertidur.. make sure kita sediakan juga pampers utk abg dia.. bukan pe.. takut juga kalau tertido... terkencing plak ke kan.. wipe tu jgn lupa bwk skali..


Senang ke bawak budak ni.. senang.. sungguh ni.. kita cerita je tentang kebesaran Tanah Suci tu kat anak-anak kita masa kat sana.. ajar zikir.. ajar adab.. dll... sebab tu ilmu sebelum pergi tu penting sgtkan..

Cane nak solat bwk kanak2?
1. Ahmad Abqari mmg blajar kat taska dan slalu ikut pi surau
2. Adik Aqeel kita solat sambil dukong.. boleh ke? boleh.. sure boleh.. 
3. kusyuk ke? Ibadah kita, niat kita kerana Allah SWT.. 
kita buat yg terbaik.. dan yakinla.. akhirnya.. semua akan dinilai oleh Allah SWT..
usaha dan iktihar dan akhirnya berserah dan tawakal kepada Allah SWT..  

ada x dugaan bawak anak kecil ni? bohong la jika xde.. semua org diuji.. namun kitakan insan yg lemah.. kita doa je dipermudahkan.. banyakkan sembahyang taubat dan sembahyang sunat dan jgn putus berdoa.. banyak sgt masa utk berdoa.. Insha Allah dipermudahkan..

 anak saya nakal x? kah kah.. Ahmad Abqari boleh tahan.. sgt aktif.. tp ada jemaah suka kat dia..sebab pe? sebab dia pandai cakap.. gambar atas ni pon dia botak (tahalul) sebab dia suka tgk abg angkat dia botak jugak.. bukan senang budak umur dia nak botak dgn kerelaan hati.. kah kah.. kedai gunting ni kat bawah hotel je.. abg tu yg bayar plak tu.. murah rezeki dia.. Amin.


jujurnya.. Ahmad Abqari ni terlebih aktif.. tp abah ckp kat saya cani je.. kalau ko nak tau perangai ko masa kecik.. mcm perangai ahmad abqari sekarangla.. ada masa nak ais krim.. ada masa nak mainan.. layan je.. sekadar mampu.. cantu la.. kah kah.. InsyaAllah.. dgr cakap.. so saya redha je.. memang ok sangatla.. nama pon budak..time sembahyang dia sembahyang.. time tido belum tentu dia tido.. kah kah



kadang-kadang dalam jadual ada ziarah ke tempat2 sekitar tanah suci dan waktunya kadang kala waktu anak-anak ni tido.. jd kadang kala.. anak-anak ni x sempat makan.. so sediakan la makanan.. klu boleh.. siap2 bawak tupperware dari umah.. kah kah..

serius, mmg xde masalah utk kita tapau skit utk si kecil.. cumanya.. jgn la kita membazir.. tapau sekadar yg kita nak makan.. gambar atas tu lokasinya adalah di Safa.. permulaan tempat Saei.. lapar.. kita suap je.. Kagum dengan Isteri.. tabah woo.. anak-anak ni pon magic.. makan mmg x penah tolak.. mmg sedap je semua.. batu ngan kayu je tolak kot.. kah kah.. Ahmad Aqeel sebelum sampai ke Tanah Suci.. mmg memilih bila makan.. kat sini semua dipermudahkan..



saya rasa,  pendedahan kepada anak-anak kecik ni terhadap ibadat dan Islam sejak dalam perut lg sgt penting.. kalau dah besar liat.. susah nak bentuk.. bawa la anak-anak ke masjid ke surau slalu.. biarkan mereka terbiasa dan mencintai masjid.. kalau kita dah latih.. sure mudah.. saya x tau kalau anak perempuan cane.. sebab saya xde lg anak perempuan.. mungkin pendekatan berbeza.. namun, saya akan pastikan anak-anak saya mendapat pendidikan terhadap agama Islam dengan sempurna..


Kalau ditanya kepada anak saya.. nak pergi ke mekah madinah x? mereka juga akan kata ya,, mereka juga rasa keseronokannya.. gambar atas tu adalah di luar perkarangan Masjid Nabawi.. macam saya kata.. time main dia main.. time solat kita suruh dia solat bersama..

Akhir kata.. jika ada rezeki, bawakla anak-anak skali ye.. beribadat bersama.. ajar sama

#loveMakkahMadinah




Tuesday, 13 May 2014

UMRAH BERSAMA KELUARGA YG BEST

 Assalamualaikum

Tuhan telah jemput saya dan keluarga termasuk isteri, anak2 dan mak dengan abah untuk mengerjakan umrah pada 24.4.2014-5.5.2014.. Seronoknya.. x dpt digambarkan dengan kata-kata.. nak share semua pengalaman kat sini.. bukan nak riak.. tp nak bangkitkan semangat rakan-rakan untuk pergi ke Tanah Suci Mekah dan Madinah ni..
 
Kaabah dan Makam Nabi Ibrahim A.S
 
Kisahnya bermula begini.. Isteri ajak sangat buat umrah selepas lahirkan Ahmad Aqeel kira-kira 2 tahun lepas.. Namun, aku penah dgr ada sorang ustaz tu kata buat yg wajib dulu.. baru buat sunat.. contoh buat sembahyang fardu dulu baru buat sembahyang sunat.. atau buat Haji dulu baru buat Umrah.. so hati aku stuck bila wife ajak buat umrah dulu.. bolehkexpe.. bolehkexboleh.. banyak soalan bermain di minda ni.. 
  
so, aku tanya ramai org berkaitan benda ni utk mintak pendapat.. so dipendekkan cerita.. ada satu ustaz tu kata begini.. aku boleh pi umrah dulu sebelum haji sebab..

1. Panggilan Haji aku kalau ikut jadual adalah 20 tahun lg lepas aku daftar 5 tahun lepas.. so kalau sebelum 20 tahun tu aku dah xde ke.. lg xde peluang pi sana.. so aku dah jatuh hukum harus pi..

2. aku hanya boleh pi umrah jika duit yg akan guna buat umrah tidak jejaskan kewangan utk pi haji bila dijemput utk buat haji nanti.. yg ni aku yakin.. rezeki ada di mana-mana.. Tuhan yg beri..

so aku pon lega dgn penerangan ustaz tu.. so kami buat keputusan pilih tarikh tu..

Package Umrah paling murah.. RM4,890.00 - 4 org min sebilik
knowledge aku pasal nak pi umrah ni mmg 0.. senang kata di tahap paling bawah skali.. step 1st.. aku pi Tanya package kat Tabung haji.. aku ingat lg time tu mcm org baru lepas musim haji.. visa umrah pon x kuar lg.. tarikh pon x keluar lg.. tp harga yg dia bg.. mak ai.. mmg aku mampu.. telan air liur je time tu.. kah kah.. tp aku x patah smgt.. aku simpan ngan amik gak buku tu..

dipendekkan cerita, bln 1/2014 rasa aku.. officemate nak pi umrah.. dia bg aku aku katalog buku Andalusia.. Alhamdulillah.. terbukak hati aku.. kenapa? sebab rupanya ada package yg aku rasa aku mampu bayar.. blk sembang ngan wife.. dia ok je.. dia mmg ok je.. x penah x ok punya.. kah kah.. package tu RM 4,890.00 - tp possibility x duduk skali tu mmg ada.. tp aku x kisah.. janji dpt pi.. aku x lupa kirim doa dkt officemate aku tu supaya aku dpt pi.. tp doa aku ada extra.. aku nak bawak wife dan anak-anak.. dipendekkan cerita lg.. mungkin Tuhan kabulkan doa dia.. lepas je dia blk.. kami pi daftar.. semuanya mcm tertulis dan dipermudahkan..

kalau ada rezeli dok Hotel Hilton - RM6,590 - aku rasa 4 org min sebilik
 Tp.. klu korang nak dekat dgn Masjidil Haram.. korang boleh amik package ni.. aku x duduk.. aku x tau.. tp dlm flight ngan aku tu.. ada Jemaah yg duduk Hotel ni.. okla.. aku dgr.. besar dlm dia.. tu pon aku Tanya Mutawif diorg yg baik sgt.. x kisah la.. mampu mmg xde hal..

prinsip aku.. biar murah.. janji aku dpt bwk ramai..kah kah..

yg kuning satu geng jemaah.. cantik je

satu yg aku nak nasihat utk diri ngan pembaca budiman, rezeki Tuhan bg ni berbeza-beza bg setiap org.. jgn la ada rasa riak atau iri hati.. rasa malang ke.. pasal kita x dpt pi lg ke.. tgk org lain dah pi banyak luar negara.. kita plak x kemana.. Malaysia pon x abis lg.. kita kena doa dan bersyukur dgn apa yg kita ada.. lg satu.. kita kena tanamkan dalam diri.. bersyukur.. bersyukur.. dan buatla cara cane nak pi.. pasang niat .. pasang azam.. InshaAllah, Tuhan akan jemput kita juga.. lambat atau cepat je..


Tawaf waktu malam

Cane nak kumpul duit.. aku x malu nak ngaku.. bila kita berazam.. Tuhan akan tolong.. korang boleh je.. keje bawak bekal ke pe kan.. makan kat umah slalu.. masak.. ni jimat.. pastu mungkin ada bahagian utk rumah.. untuk ke mekah.. dan simpanan.. tp zaman sekarang mmg x logik nak simpan banyak.. x simpan banyak. skit pon xpe.. kan sikit2 lama2 jd bukit.. kah kah.. yg merokok boleh brenti.. simpan duit tu..


Tawaf hanya berhenti waktu solat fardu
nak cerita seronoknya kat sana.. Tuhan sahaja yg tahu.. kita mmg menyerah diri.. mengaku kesalahan.. kitalah org paling kerdil..
Hajar Aswad
Hari pertama sampai.. pertama kali nampak Kaabah.. hati terus sayu.. berjurai2 air mata.. aku dah kisah.. rasa mcm x percaya kita dijemput.. kita dpt lihat kiblat kita depan mata.. x tau pon selama ni kita tgk dkt tikar sembahyang kan.. now everything is real.. nangis semaunya...
Pandangan dari tingkat 2 tempat tawaf
aku punya flight pi madinah dulu.. so perasaan sama gak aku rasa mcm lihat Kaabah.. aku terharu, sebak, gembira, segala mcm ada.. ini ada Kota Nabi SAW dan Masjid Nabi SAW

Sehening Subuh Masjid Nabawi
aku mmg jahil.. tp aku tau.. Makan Nabi SAW ada di masjid Nabawi ini.. hari 1st dek kerana seonok sgt.. aku tolak abah dgn wildchair tu habis pusingan Masjid Nabawi tu. besar mmg besar.. tp pasal seronok sgt.. x rasa penat kot..
Makam Nabi Muhammad S.A.W, Saidina Abu Bakar As Siddiq & Saidina Umar Al-Khatab
atas tu la makam Nabi SAW.. sebelah Saidina Abu Bakar As Siddiq dan Saidina Umar Al-Khatab.. sebelum aku pi.. majoriti org suruh sampaikan salam kat Nabi SAW.. aku x faham time tu.. tp bila aku spi aku baru faham.. nikmatnya Ya Allah

Sabda Nabi SAW.. sesape yg melawat aku ketika aku telah wafat, seolah-olah dia melawat aku ketika aku masih hidup.. lebih kurang ayat dia begitu lah.. serius.. terharu sgt..
Aktiviti dalam Masjid Nabawi


Dalam masjid tu.. aku berjalan2.. kagum sgt tgk keindahan.. ini antara yg menarik perhatian aku la.. aku snap je.. x join pon.. kah kah.. tp mmg sejuk je tgk..

Usai Solat Jumaat.. Jutaan Manusia
Ramainya umat, mmg ramai beb.. mcm2 bangsa.. mcm2 budaya.. kaya, miskin.. semua bersatu hati.. berdoa dan bermunajat memohon kepada Allah di Tanah Suci ini..

Kalau aku diberi pilihan, sure aku masukkan 2 kota besar ni sebagai salah satu keajaiban dunia.. tp betullah.. mcm kawan-kawan cerita.. dgr cerita pon dah seronok.. inikan pula diberi rezki utk pergi..

lepas ni banyak lg nak cerita.. saya aku sambung lg.. moga-moga jd panduan kepada semua pembaca..
nak ajak rakan-rakan kumpul duit pi kesana.. saya pon mula kumpul blk duit ni.. Isteri.. mak.. abah.. anak2 semua ajak pi lg..

#loveMakkahMadinah.. 







Wednesday, 9 April 2014

Pengasuh VS Taska

Assalamualaikum..

Post kali aku anggap sebagai khidmat sosial.. kah kah.. Bila pindah ke rumah baru, aspek yg paling merisaukan dah tentu nak pikir sape nak jaga anak kita.. kan kan kan..

benda ni akan bersarang kat kepala kita.. sampai serabut.. kadang-kadang ada orang terpaksa tangguh pindah umah sebab x jumpa pengasuh atau taska yang sesuai.

benda sama gak aku lalui masa awal nak pindah rumah dulu.. mmg sesape pon dream nak org yg jaga tu mcm kita.. nak lg best mcm mak-mak kita jaga kita.. atau mak-mak kita jaga cucu dia.. tp tu la hakikat.. dalam dunia ni xde benda yg kita nak dapat semua kan.. kan kan..

kalau boleh mmg cita-cita aku sendiri x mau wife keje.. so dia boleh jaga anak dgn penuh kasih sayang.. tp apakan daya.. zaman dah brubah bro.. kos hidup pon tinggi.. aku hanya mampu bersyukur wife keje sebab nak bantu kukuhkan ekonomi keluarga kan.. Alhamdullillah.. tp aku x kan padamkan cita-cita aku tu.. nak bg wife rileks kat rumah jaga anak.. Ya Allah kabulkan doa hamba mu ini.. Amin..

berbalik kepada pengasuh td.. mak aku kat kampung mmg jaga budak, senang ckp mmg dia jaga anak org, senang kata jadi pengasuh org.. aku ingat 15 tahun lebih kot.. even spi skang pon dia jaga anak abg aku.. dgn duit jaga bbdak tu jugakla rezeki kami sekeluarga x penah putus.. duit tu gak la yg buat kami adik beradik berjaya..

so pengalaman aku, kata tanya mak aku.. cane nak pilih pengasuh anak saya ni mak??? saya x kenal sesape kat situ?? 1001 soalan aku tanya dia..

dia punya tips gini je.. ko pi carik.. tanya la sesape.. ko pi jumpa org tu.. ko buat smyg hajat/ istikharah.. kalau terdetik ok.. maka okla.. Tuhan akan bg jalan..

maka bermula la misi pencarian tu.. .. memula pi kat FB group penduduk.. ada yg post.. nak jaga bbdak.. so aku pon pi rumah dia.. tp kakak tu ada bela kucing dgn pki agak ranggi la pada aku.. so hati aku terdetik x ok.. maka aku tolak dgn baik la.. dia pon baik..

so nak dipendekkan cerita..kebetulan.. kebetulan tau.. ada member aku duduk kat perumahan tu.. then dia suggest je hantar kat pengasuh anak dia.. yg ni aku nak puji.. sebenarnya x ramai org nak rekeman pengasuh anak dia.. sebab pe.. ? sebab klu dia rekemen dan pengasuh tu kata ok.. maka makin ramai la pengasuh tu akan jaga kan? ye x?

tp tu la.. dalam dunia ni kita xle berkira sgt.. lg2 org yg kesempitan mcm aku time tu.. bila kita tolong org.. org akan tolong kita kan.. percaya la.. so dipendekkan cerita.. pengasuh kata ok.. tp bersyarat.. dia akan cuba.. tp kalau dia xle handle... dia akan mengalah.. so aku setuju.. xde paksaan.. tp dia sempoi.. so satu masalah dah selesai.. so far sampai harini Alhamdulillah.. mmg xde masalah..


anak aku yg sorang lg umur dia dah 3 tahun cantu.. aku decite hantar taska.. sebab pe... sebab ak nak dia blajar.. bukan tgk tv.. ni pon aku guna gerak hati jugak.. maka aku round la satu taman tu utk tgk taska yg ok.. cane aku decide ok ke x?

ini adalah gaya hari pertama anak aku pi taska.. nak pakai topeng pon xpe.. janji x nangis.


aku punya kesimpulan senang.. jika taska tu bersih.. luar dan dalam.. maka aku boleh consider.. tp ada la beberapa buah taska yg bersih.. tp klu boleh mestilah nak yg best kan.. dipendekkan cerita.. aku tgk yg 1 ni dia punya rumput dgn bunga2 pon kemas.. so aku anggap dia la yg paling rajin ngan kemas.. tp doa kita kat Tuhan x putus kan.. benda-benda ni xde kepastian.. tp.. doa dan terus berdoa kawan-kawan... mesti terdetik.. so.. so far.. Alhamdulillah.. anak pon dah pandai sembahyang dan surah2 lazim dah tau baca.. Ajaran agama ni mmg kena tekan kan la dan jadikan sebagai satu kriteria utk pilih taska tu.


tp satu lg tips.. kalau bule tanya-tanya penduduk tempatan ye..mana taska yg ok.. masa-masa round2 tu.. ramah le sikit.. biasa diorg tau.. kena la campur org kan.. kan kan.. jgn sombong jd org tau..

dipendekkan cerita.. aku sangat percaya pada gerak hati.. namun ada member penah tegur.. hati itu ikut perasaan.. tp aku totally x setuju dgn dia.. kalau hati kita bersih.. slalu memohon kat Tuhan.. Tuhan akan bantu.. aku mintak dijauhkan dari perkara-perkara yg kita x inginkan semasa kita bg amanah kita kat orang lain kan.. Doa dan terus berdoa kawan-kawan..

pe pon.. sorang anak aku ke pengasuh sebab dia kecik lagi sorang lg ke taska..

beza mmg berbeza.. pengasuh makan lebih sikit kot.. kah kah.. tp sebenarnya ikut tempat gak.. ikut nasib.. namun setiap org ada plan.. plan la.. dan mohon la kepada Tuhan.. moga-moga segala urusan kita dipermudahkan.. seperkara lagi.. kita jgn berkira sgt dgn org yg jaga, bg ilmu kat anak kita.. contoh klu kita byr sebulan RM 350.. maka kena consistentla.. jgn kita potong gaji mereka sebab kita cuti... sebab kita x hantar anak kita beberapa hari... x baik tau.. jgn berkira sgt.. faham ke x ni..

ok la.. sekian je khidmat sosial aku kali ni.. x banyak gambar.. xde tersasar sgt.. xde gurauan sgt.. kah kah.. hanya pengalaman dan sedikit pendapat..

Sekian, Selamat





Tuesday, 8 April 2014

Misi mencarik katil & tilam murah

Assalamualaikum


Aku nak share ni pasal payah betul nak carik pasal tilam kat blog-blog bloggers ni.. kah kah.. betul ke ayat aku.. nukilan ni maybe boleh rujuk klu berkenan.. kah kah..
ceritanye begini.. anak aku yg kacak tu skang dah 5 tahun sorang.. sorang lg 2 tahun lebih.. semua dok menyempit tido ngan kami.. mana boleh tahan.. dah masing2 tido dengan penuh keganasan.. kah kah.. setiap pagi bgn mesti muka aku kat tapak kaki diorg.. klu nasib baik 1 kaki kat muka.. satu kat perut.. klu Nasib lagi baik.. 2.2 kaki kat muka.. kah kah..



So aku mmg ada tilam spare beli masa muda-muda dulu..kah kah..  tp xde katil.. so menda ni telah menjadi  alasan paling konkrit pada anak aku yg pandai berkata-kata itu.. kah kah.. tp betul gak..  nak suh dia tido bilik lain, tp kita x provide utk dia..



So mmg aku dah plan menda ni sebelum aku kawin lg.. tp le ni barula ada rezeki nak beli katil ngan tilam sedap skit.. alang-alang beli.. beli yg sedap.. maka  bila aku carik, aku jumpa satu blog ni dari sorang pengamal media  yg terkenal gakla.. kah kah.. skema ayat aku..  so aku pon pi la kedai  a.k.a gudang yg dia syorkan.. tp hampa.. sebab ..
1.. tilam ngan katil kat situ bukan taste aku..
2.. level murah dia x sama dgn aku.. kah kah.. murah dia.. mahal plak bg aku.. maybe barang lain kot.


So aku yg smgt Bulgaria td.. pulang hampa.. tp otw nak blk tu aku singgah satu kedai perabot.. aku pon x mau rekeman kedai dia.. tp aku nak share cane skill tawar menawar yang aku pernah belajar la..yg aku applied kat kedai dia.. kah kah..

oo.. lupa.. kali ni punya survey x haru mcm aku carik tv dulu.. http://abahahmad.blogspot.com/2013/04/tv-murah.html.. kali ni aku ada duit skitla.. kah kah.. kumpul lama ni beb.. usaha tangga kejayaan.. kali ini aku terjebak dgn iklan2 yag aku penah tgk kat paper ngan tv.. ada tilam tu pki model neelofa.. ada yg pki wardina.. ada yg pki Maya Karin.. ada satu tu lg canggih.. pakai beruang je.. kah kah.. model2 ni telah meracuni  fikiran customer yg tgh ada duit mcm aku.. kah kah..  so aku pi la tgk semua tilam yg bermodelkan model2 ni termasuk yg beruang td.. kah kah.. harga pon x sama.. maybe pasal diorg dpt bayaran pon x sama kan.. kah kah.. yg jd mangsa. Aku la.. kah kah..

so.. akhirnya, kami decide tilam x.. sebab pe.. sebab compare semua model tu.. dia paling murah dan paling aku mampu.. aku google sat harga semasa.. then proses penawaran pon berjalan mcm biasa sampai jd luar biasa.. kah kah


slalu yg layan adalah penjual import.. dari Bangladesh.. tp kali ni dr Myanmar.. Pengalaman aku ngan jiran-jiran aku, Bangla ni dia suka menjanjikan benda ni dgn best skali.. kah kah.. kekadang tu, benda xde pon boleh jd mcm ada.. kah kah.. dia bg je katalog.. jiran aku kena, dah byr muka, benda xde.. so kenala tunggu.. nak lg hampeh, dia nak ganti dgn benda lain.. so yg ni kena hat-hati woo..

yg Myanmar ni plak.. ckp melayu mmg pelat org melayu.. kah kah.. kan lain klu jawa ckp melayu.. ngan org pantai timur ckp melayu… kah kah.. just imagine.. pastu bila dia letak harga.. kita kena set kat mind kita, bp harga yg kita boleh bayar.. biasa dia letak tinggi.. pastu dia kurangkan.. kita rasa kita berjaya.. sebenarnya tu mmg taktik dia.. lg2 klu yg x bercakap tu.. tunjuk kalkolator.. so klu nak uji berjaya ke x.. make sure kita tawar sampai org tu berpeluh.. kah kah.. klu berjaya dan sampai ke tahap kita nak.. maka boleh amik la… tp klu x dpt dgn harga tu,, maka carikla kedai lain.. kah kah..

satu lg.. yg ni penting.. klu kita dah setuju dgn harga.. kita kena tanya stock.. dgn bila yg exactly yg dia boleh hantar.. klu kena ngan tarikh kita.. so proceed.. klu dia pon x sure.. maka kirim salam la.. kah kah.. bukan pe.. bila kita beli brg.. kita dah byr.. kita mesti smgt punya.. tp klu diorang xle nak commit.. mau hangin satu badan nanti.. sebab pe..
1. Maybe dia hantar lg lmbt dari yg kita aspect..
2.. maybe dia boleh tukar design lain sebab kita nak urgent td.. ni kena confirm bbetul.. kah kah.


Ok.. bila menawar td.. aku x dpt mcm yg aku nak.. 2 cara..
1. sama ada korang ckp.. x nak kurang xpe.. kami carik kedai lain atau..
2. ko duduk lepak dgn tenang sekejap.. kalau dapat bersila mcm aku buat lg bagus (lantai best xpe).. kah kah.. biar penjual tu berfikir dgn tenang dulu.. duduk 30 min pon x pe.. lelama sure dia goyang.. nanti korang dpt la harga yg nak tu.. kah kah..


tp hati2.. kena tgk gak org yg kita nak tawar.. klu yg stail mcm kat petaling street tu.. better blah je.. nanti kang lg masalah..
banyak sgt aku nak citer ni.. kah kah.. dalam carik tilam ni.. 2 aspek yg penting…
1.. korang nak king ke queen.. klu ada bajek lebih ngan saiz bilik besar better amik king.. klu bilik kecik amik queen la.. single aku mls citerla.. kah kah..pastu bila beli tilam mesti ada katil.. ada
2.. satu tilam boleh tenggelam masuk dalam saiz katil tu.. so boleh la rendah skit.. klu ada bbdak.. better yg ni.. at least bila diorg tido lasak sgt.. jatuh.. kurang tingginya.. satu lg ada divan.. cantik.. tp tinggi.. tepuk dahi pastu tanya wife.. mana berkenan.. kah kah..


ni contoh katil yg xde divan.. rendah dan selamat untuk kanak-kanak




Tilam tu, ada banyak.. x semestinya yg paling mahal paling best.. x semestinya pki model paling cun paling best.. kah kah.. yg tu kena ada ilmu skit la.. banyak iklan pasal jual tilam murah ni.. tp jgn terperangkap la.. survey la banyak kedai.. surveyla warehouse yg bbtul ada offer utk decide.. ape pon semua ditangan kita.. mcm aku.. lama kumpul duit.. so bolehal beli better skit.. sebab pe.. sebab banyak hidup kita ni masanya guna utk tido.. kah kah.. klu tilam sedap.. xyah la slalu pi tido hotel.. kah kah.. pe pon.. aku skali lg x de rekemen kedai mana bagus.. Cuma kumpul la duit utk beli tilam best utk keselesaan keluarga kita..

korang jgn kecam aku.. yg post ni ada ckp beli kat ne.. meh singgah

http://abahahmad.blogspot.my/2016/01/misi-mencarik-katil-dan-tilam-murah.html
Pastu last.. klu dah dpt tilam best tu.. jgn plak x smyg SUBUH.. mau kena laknat nanti. Hehe.
                                                         OK.. babai.. selamat menilam.. 






Monday, 17 February 2014

NGV yang murah

Assalamualikum


Lama betul x post citer baru ni.. 1st time kali ni x mau citer pasal umah.. tp citer gak skit2.. kah kah.. nak citer pasal ngv.. pe dia ngv.. natural gas vehicle.. org jawa kata gas asli yang guna dkt kenderaan.

korang penah dgr x? x penah xpe..
penah tgk x? xpenah xpe..

nape aku minat sgt ngan ngv ni.. sebab dia murah.. murah cane tu..


 ni contoh tong2 NGV klu yg x penah tgk..

klu ikut nak jimat.. mmg nak naik moto je.. tpkan.. bila dah kawin ni.. ckp wife kena dgr gak.. so kena la beli keter kan.. keselamatan kena jaga.. bkn aku kata naik motor xle jaga keselamatan..
cuma. klu mampu pki keter..pakai la. 

lately pon bnyk sgt eksiden moto.. seram gak.. so pakai la keter..
klu x mampu.. xle nak buat pe.. maybe belum rezeki guna kereta..

bila pki keter.. sure pki minyak.. pki minyak plk mcm air.. keje jauh.. harga minyak pon x tetap.. bila naik mmg trasa sakit jiwa.. kah kah.. bila nak tuang minyak plak guna card credit.. hutang lg.. so sbg ketua keluarga. kena ada strategi kewangan.. duit kita ke mana.. kepuasan guna duit tu kena ada.. kah kah.. bila x guna bnyk utk minyak keter.. maka kita boleh spend lebih skit utk umah kan.. prinsip aku.. biar keter kecik/biasa tp umah selesa (x kecik sgt).. bukan umah kecik keter besar.. tp ni pandangan peribadi je..


klu ikut nafsu mmg aku nak pki keter BMW, Ferrari dan adik beradik yg seangkatan diala.. paling busuk pon Honda Accord ke.. kah kah.. tp aku ni lelaki.. tanggungjawab besar.. so aku decide.. gunala kereta yg x mahal sgt.. tp x murah sgt.. aspek keselamatan yg penting..


 ni tong NGV aku.. kah kah.. rock betul kedai ni

ni bila dah pasang.. 65L..

average RM9.00 dpt 14L lebih kurang = RM30 PETROL

penjimatan yg aku citer kat atas lebih kurang gini.. 
contoh petrol seliter RM2.10 .. ngv baru RM0.68..
so klu aku isi minyak 14liter = RM 29.40 tp pki ngv baru RM 9.52..
dah beza RM19.88.. pada liter dan penggunaan yg sama..
bayangkan seminggu aku isi 2x.. anggaran penjimatan cani RM19.88 X 2 = 39.76
bayangkan plak aku isi 8x sebulan.. sebanyak RM159.04 aku dpt jimat dah..
ini kira pengiraan cowboy je.. kekadang boleh dpt jimat lebih lg..
duit ni boleh cover pampers anak sebulan kan pastu topup skit dpt susu anak...



ni namanya DIY.. pelapik tu angkat skit.. pastu ikat ngan dawai ke pape la.. so tong gas yg besar kedabak dah x kelihatan..

masalah utama org nak guna ngv ni bkn pe.. kos pasang dia mahal.. mkn space.. pastu x smart sgt.. klu spring x kuat.. tong besar sgt.. bule lowet.. nak isi barang pon xle la bnyk sgt.. sebab kena pasang tong gas kat bonet kereta.. ini je negetifnye.. kena citer gak.. kah kah..

so keter yg sesuai keter sedan.. persona ke, saga ke,alza ke, vios ke, city ke dll le.. tp yg paling ok.. enjin jepon.. pasal pakai ngv ni enjin cepat panas.. ada enjin x suai ngan x tahan.. kena study skitla.. hehe.. klu kecik.. mcm kancil, kelisa ke myvi x suai.. tp ada je org buat.. berbalik ke teori kereta aku td.. bkn nak bergaya.. tp nak berjimat utk keluarga kita..


ni bila dah tutup.. tong gas pon dah x nampakkan.. abaikan sampah tu.. kah kah.. layang2 tu.. kah kah.. semak betul


korang nampak x bulatan merah tu x? tu la.. setting gas kita.. bila x mau guna gas.. tekan je situ.. dia auto tukar.. gas ke minyak.. minyak ke gas pon tekan tu je.. yg penting ada gas la

kos pemasangan tu.. klu nasib baik mcm aku dpt la RM3+++, dia ikut saiz tong gak.. ada saiz 65L, 67L, 77L,100L dan beberapa saiz lgla.. benda ni pon kena ikut nasib gak.. nasib x baik kena tipu gak.. klu korang nak contact yg aku buat... boleh call mamat ni.. Man - 0193135114, kedai dia kat Subang Airport..  Whatsapp pon bule.. tp maybe dia sibuk skit pasal dia pomen.. nice guy.. highly recomended.. (betul ke B.I aku ni).. kah kah.. cuma bengkel dia seram ngan buruk skit.. aku serius xde hal kedai buruk ni janji pro.. aku dah guna lebih 4 bulan.. aku rasa dah balik modal..

ni la abang man.. walau pon sibuk.. dia boleh layan korang dgn baik.. memang org baik ni..


tgk tu.. aku mintak tolong skit je.. tp dia tolong lebih dari yg aku mintak.. mmg aku rekemen

setakat ni.. Petronas je yg ada jual ngv.. so klu korang x tau mana ada korang bule google..kah kah..  tp klu korang terlalu petronas yg ada tanda NGV mcm dlm gambar tu.. maknanya ada la tu.. aku slalu isi kat Putra Height.. pasal xde org sgt.. klu ada tanda tp NGV xde.. maksudnya mungkin NGV dia rosak.. kah kah.. ni betul ni 

 cani la.. bila isi NGV.. bayar cash.. xde credit card..
ni contoh stesen NGV kat Puchong.. sebelah tu lori org meniaga.. nak jimat.. semua dah mahal.. dia pon pakai gas.. kan..
  
bg yg muda2..blum kawin.. aku rasa teori aku boleh pki.. klu dah beli keter besar lepas dpt keje.. payah plak nak beli umah besar.. komitmen kita jd besar kat kereta.. dan duit lebihan payah nak beli umah.. mcm aku dulu abis je belajor.. bukan gaji besor mana. so klu salah taktik.. payah plak nak beli umah.. umah makin mahal.. makin mahal.. makin giler.. klu rezeki kita boleh tukar keter kita yg besar ke keter kecik pastu beli umah besar xpe.. tu satu pengorbanan xpe.. ni yg mmg keter kita tu xle nak jual.. cane tu.. kecuali mmg gaji abis gred terus besar xpe.. keje petronas ke.. keje GLC besar la.. mmg lahir2 mak bapak kaya ke..xpe.

aku dulu abis SPM.. keje gak petronas.. tp pam minyak je la.. kah kah..
kekadang org x faham atau x sedar pengurusan kewangan ni.. aku pon bukan agen pengurusan kewangan.. kah kah.. cuma mana boleh share kita share.. sebab xde org citer.. ni aku citer ikut pengalaman sendiri ngan kawan2 je..

actually kami sekeluarga dah pki gas ni dkt 10 tahun kat keter bpk aku... berbaloi2 la.. pe pon bnyk nak share kat sini.. maybe next cerita la.. maybe nk share tips guna ngv ni plak.. duit anda.. hak anda.. ingat td.. lg banyak kita dpt jimat.. lg banyak kita boleh guna utk bantu keluarga..

selamat berNGV





Wednesday, 29 January 2014

Kitchen Cabinet Murah Part 3..


Assalamualaikum.

Semenjak 2. 3 menjak ni ramai plak tanya.. aku buat kitchen cabinet katner.. ngan saper..
 tq la pada sape yg membaca post aku tu.. x dpt membantu banyak.. dpt bantu sikit pon ok..
korang bule contact Jeff - 0126252528 atau wife dia Jessy 0126670706.. Wahatsapp pon ok..
nak detail lg korang boleh pi  www.intechkitchen.com 
nama website dia tu le.. dulu mmg nama dia Artak Kitchen, sekarang dah transform Intech Kitchen..

masuk ni kira dah hampir setahun aku pki.. mmg puas hati.. haritu mintak tolong pasang panel tv.. sekejap je diorg dtg.. pastu siap cek2kan.. ketatkan kitchen cabinet tu.. yg ni aku x suruh pon.. servis dia mmg terbaik.. harga dia pon terbaik..
yg tgh buat tu adik jeff..

sekarang ni.. ginila rupa dapur aku yg kecik tu.. tp best.. kah kah

ni je tambahan.. tu pon DIY je..
klu korang ada bajek lebey.. sebelum plan utk semua.. plan ni skali.. suh je diorg settingkan.. biar lg cun.. pastu mungkin korang bule letak lampu T5.. sure lg cun..
setakat ni oven ngan microwave masih x mampu lg nak beli.. xde bajek.. tgkla.. nanti klu dah ada bajek.. bule la letak.. maybe mintak tolong diorg gak.. hehe..

pe pon skali lg.. klu korang berminat nak mintak quatation ke pe.. korang pi la tanya Intech Kitchen ni ye..
boleh riview kat post sebelum ni