Friday, 16 May 2014

Umrah bersama anak kecil yg best

Assalamualaikum

Kali ini nak cerita pengalaman umrah bersama anak kecil. Anak saya Ahmad Abqari berumur 5 Tahun dan Ahmad Aqeel 2 Tahun


Anak-anak merupakan kekuatan kami semasa berada disana.

Anak -anak ni juga melengkapi satu sama lain.. seperti rantaian makanan.. di sana.. selipar kebiasaannya org bawa masuk ke dalam masjid.. dan biasanya Ahmad Abqari yg akan tolong masukkan ke dalam karung.. bergunakan.. kah kah


Percaya x, jika saya kata.. anak2 ini mempunyai tenaga luar biasa.. kekuatan mereka pon luar biasa semasa di sana.. mmg boleh guna.. contohnya mcm gambar di atas.. kah kah..


satu saya nak puji tentang budaya org Arab ni.. mereka sgt menghormati anak muda yg hadir ke masjid.. Anak muda termasuklah anak-anak kecil ni..

org Malaysia, org melayu kita x macam tu ke? aku rasa org melayu kita ada satu stigma yg kena buang jauh.. bukan semua org.. tp majoriti kot.. maafkan saya jika saya salah.. nasib surau dkt umah saya ok.. mesra kanak-kanak.. 

mungkin ada persoalan begini kot: 

1. kalau bwk anak ni.. nanti ganggu kita
2. kalau bawak anak ni.. nanti jemaah lain marah kita
3. budak2 ni x sunat lg.. jd diorg kotor, boleh putuskan saf
4. budak2 ni nakal.. nanti diorg main kejar2..
5. bawak budak2 ni nanti diorg rimas, pastu nangis.. ganggu semua org..
6. dan macam2 lg..

ye ke?


Kalau di Tanah Suci ini, mereka akan salam cium tgn kanak2 tu.. bukan anak kita yg cium tgn mereka..
siap dapat doa lg anak kita.. best tau.. ada anak kecil yg solat jarak 3 saf dpn kaabah.. xde masalah.. Syukur.. saya pon dapat buat perkara sama dengan Ahmad Aqeel dan Ahmad Abqari.. mmg xde masalah.. dan xde org marah.. semua dipermudahkan tau..


Kalau pembaca budiman pernah dgr.. satu riwayat.. dimana Nabi SAW turut sembahyang bersama cucunya.. Hasan dan Hussin. Nabi SAW sujud dan cucunya naik ke atas badannya ketika sujud itu.. apa maksudnya kawan2?
maksudnya waktu nabi solat pon ada kanak-kanak bersama dgnnya..  pada saya semua bergantung pada niat.. niat  mendidik dan pendedahan tidak salah..


satu lg riwayat..(ceramah tanyala ustaz) - Ibnu Abbas ketika usia nya baru menginjak 6 tahun.. sering di ajak oleh Nabi SAW ke masjid utk bersolat.. lepas tu Nabi SAW slalu usap ubun-ubun Ibnu Abbas.. (Kalau x silap sy doanya.. Ya Allah berikanla ilmu agama dan ilmu takwil/tauhid dan mudahkan urusan kepadanya) (doanya lebih kurang mcm ini la..).. bila umur 12 tahun, Ibnu Abbas ni dah jd Kadi.. bayangkan.. tuan-tuan..

setiap anak-anak yg dilahirkan mempunyai rezeki masing2.. kita sebagai ibubapa hanya menumpang je rezeki mereka..


bila kita ada rezeki lebih.. why not.. kita bwk mereka skali akan.. td dah niatkan.. dah berazam kan.. saya cuma fikir, kalau saya tinggal.. sape nak jaga.. mungkin jd bebanan kat org lain dan susah plak kita nak fokus ibadah kita..


pada awalnya.. mmg ramai yg berat hati nak bg kami bawak anak-anak ini.. tp mmg niat kami.. klu nak pi.. kena bawak diorg.. Syukur Allah SWT kabulkan doa kami..


nak tau ape lg untung bawak diorg ni? mereka boleh berdoa utk kita jugak.. saya yakin doa mereka mustajab.. sebab mereka belum baligh dan mereka bersih seperti kain putih..

mana diorg tau berdoa.. kita ajarla.. abg ahmad dah tadika.. tadika kan biasa cikgu diorg dah ajar doa2 kat sekolah diorg.. maka, kita pon dapat manfaatkan..

si adik.. masih pakai pampers.. ini je kena jaga.. xde masalah.. sebelum masuk sembahyang fardu.. make sure kita tukar pampers dia.. bersihkan dia.. selebihnya kita doa dan tawakalkan..
Alhamdulillah.. Adik hanya buang air besar ketika kat hotel je..


satu lg.. kadang2 anak2 ini mudah tertidur.. make sure kita sediakan juga pampers utk abg dia.. bukan pe.. takut juga kalau tertido... terkencing plak ke kan.. wipe tu jgn lupa bwk skali..


Senang ke bawak budak ni.. senang.. sungguh ni.. kita cerita je tentang kebesaran Tanah Suci tu kat anak-anak kita masa kat sana.. ajar zikir.. ajar adab.. dll... sebab tu ilmu sebelum pergi tu penting sgtkan..

Cane nak solat bwk kanak2?
1. Ahmad Abqari mmg blajar kat taska dan slalu ikut pi surau
2. Adik Aqeel kita solat sambil dukong.. boleh ke? boleh.. sure boleh.. 
3. kusyuk ke? Ibadah kita, niat kita kerana Allah SWT.. 
kita buat yg terbaik.. dan yakinla.. akhirnya.. semua akan dinilai oleh Allah SWT..
usaha dan iktihar dan akhirnya berserah dan tawakal kepada Allah SWT..  

ada x dugaan bawak anak kecil ni? bohong la jika xde.. semua org diuji.. namun kitakan insan yg lemah.. kita doa je dipermudahkan.. banyakkan sembahyang taubat dan sembahyang sunat dan jgn putus berdoa.. banyak sgt masa utk berdoa.. Insha Allah dipermudahkan..

 anak saya nakal x? kah kah.. Ahmad Abqari boleh tahan.. sgt aktif.. tp ada jemaah suka kat dia..sebab pe? sebab dia pandai cakap.. gambar atas ni pon dia botak (tahalul) sebab dia suka tgk abg angkat dia botak jugak.. bukan senang budak umur dia nak botak dgn kerelaan hati.. kah kah.. kedai gunting ni kat bawah hotel je.. abg tu yg bayar plak tu.. murah rezeki dia.. Amin.


jujurnya.. Ahmad Abqari ni terlebih aktif.. tp abah ckp kat saya cani je.. kalau ko nak tau perangai ko masa kecik.. mcm perangai ahmad abqari sekarangla.. ada masa nak ais krim.. ada masa nak mainan.. layan je.. sekadar mampu.. cantu la.. kah kah.. InsyaAllah.. dgr cakap.. so saya redha je.. memang ok sangatla.. nama pon budak..time sembahyang dia sembahyang.. time tido belum tentu dia tido.. kah kah



kadang-kadang dalam jadual ada ziarah ke tempat2 sekitar tanah suci dan waktunya kadang kala waktu anak-anak ni tido.. jd kadang kala.. anak-anak ni x sempat makan.. so sediakan la makanan.. klu boleh.. siap2 bawak tupperware dari umah.. kah kah..

serius, mmg xde masalah utk kita tapau skit utk si kecil.. cumanya.. jgn la kita membazir.. tapau sekadar yg kita nak makan.. gambar atas tu lokasinya adalah di Safa.. permulaan tempat Saei.. lapar.. kita suap je.. Kagum dengan Isteri.. tabah woo.. anak-anak ni pon magic.. makan mmg x penah tolak.. mmg sedap je semua.. batu ngan kayu je tolak kot.. kah kah.. Ahmad Aqeel sebelum sampai ke Tanah Suci.. mmg memilih bila makan.. kat sini semua dipermudahkan..



saya rasa,  pendedahan kepada anak-anak kecik ni terhadap ibadat dan Islam sejak dalam perut lg sgt penting.. kalau dah besar liat.. susah nak bentuk.. bawa la anak-anak ke masjid ke surau slalu.. biarkan mereka terbiasa dan mencintai masjid.. kalau kita dah latih.. sure mudah.. saya x tau kalau anak perempuan cane.. sebab saya xde lg anak perempuan.. mungkin pendekatan berbeza.. namun, saya akan pastikan anak-anak saya mendapat pendidikan terhadap agama Islam dengan sempurna..


Kalau ditanya kepada anak saya.. nak pergi ke mekah madinah x? mereka juga akan kata ya,, mereka juga rasa keseronokannya.. gambar atas tu adalah di luar perkarangan Masjid Nabawi.. macam saya kata.. time main dia main.. time solat kita suruh dia solat bersama..

Akhir kata.. jika ada rezeki, bawakla anak-anak skali ye.. beribadat bersama.. ajar sama

#loveMakkahMadinah




3 comments:

  1. semoga aku dan suami pun diberi peluang bawak anak sama sama jejak ke tanah suci ini...seronok tgk semua gambar dan pengalaman ko..tahniah ye beb

    ReplyDelete
    Replies
    1. rindu mekah madinah.. harini baca blk.. didoakan puan dapat pergi jugak

      Delete
  2. Tahniah ya, saya pun dah pasang niat nak bawak anak2 sekali nanti. InsyaAllah moga diperkenankan. Amin moga. Moga.

    ReplyDelete