Wednesday, 21 May 2014

Niat Umrah di Miqat

Assalamualaikum


Saya bukan ustaz.. bukan juga ustazah.. kah kah.
tp saya rasa perlu share gak pengalaman saya.. untuk rujukan.. maybe kepada pembaca yg sudi atau anak cucu saya dan saya sendiri masa akan dtg..

Umrah ni bukan mudah.. setiap org ada dugaan dia.. tp kita kena prepare la.. maksudnya sebelum pi.. kena study banyak.. saya dulu sebelum pi rajin gak baca blog free.. kah kah.. serius.. mmg sgt2 membantu


Sekitar Masjid Dzulhulaifah (Bir'Ali)

Basic umrah yg penting kita tahu mana yg Rukun, Mana yg wajib, Mana yg sunat..

Rukun ada 5

1. Niat
2.Tawaf
3. Sae'i
4.Bergunting/Bercukur (Tahalul)
5. Tertib. (Kena ikut step by step)

Wajib
1. Niat Ihram di miqat
2.meninggalkan 13 perkara larangan Ihram


Sekitar Masjid Bir'Ali

So entry kali ini nak citer pasal niat.. cerita ini bersumberkan dari ceramah Ustaz Daud, Mutawif saya, buku2 rujukan Andalusia dan pengalaman sy sendiri..

Sekitar Masjid Bir' Ali 
ok.. niat yg hendak kita lafazkan mestila di miqat.. miqat ni ape plak?

Ringkasan :
Miqat : sempadan tempat dan masa untuk mengenakan niat
Ihram : memasukkan niat untuk mengerjakan ibadah haji atau umrah
Miqat Makani : sempadan terakhir utk berniat

miqat ni adalah sempadan Tanah Halal dan Tanah Haram yang telah ditentukan oleh Rasullullah SAW.. diriwayatkan oleh Ibn Abbas..

bukan semua org berniat di tempat yg sama.. itu kena jelas..
ada yg dtg dari Iraq, ada yg dr madinah, ada yg dari seluruh dunia.. semua berbeza miqat dia..

bila dah lulus je dokumen umrah oleh agensi kita tu, kita kena tau kita turun Mekah dulu ke Madinah dulu..

Kalau turun Mekah.. boleh pki ihram ngan solat ihram dari rumah.. (rujukan buku andalusia) tp niat ihram tu bukan kat umah tau.. kat qarnul-Manazil - 1 jam sebelum kapal terbang mendarat di Jeddah..

saya punya pakej turun Madinah dulu..

tp ada jemaah lain dalam flight yg guna agensi lain turun Mekah dan dah siap pki Ihram.. pki Ihram di Airport payah jugak.. pendapat sy la.. better siap di rumah.. Ingat tau pki je.. niat bkn kat rumah
  

Masa ni sibuk kelola anak-anak.. org lain tolong jaga abah kejap.. murah rezeki kawan saya ni

semasa dalam kapal terbang tu, Juruterbang kot rasanya.. akan buat pengumuman beberapa kali jarak kapal terbang ke miqat tu.. so klu tido pesan la kat kawan sebelah.. takut2 kita terlepas berniat.. pengumuman beberapa kali.. Sekali lg nak ingatkan.. ini utk jemaah yg turun kat Mekah je..

Kalau mcm sy turun Madinah.. bule la tido sepanjang perjalanan.. cumanya bgn la utk solat subuh..
saya ni jahil.. x tau masuk waktu subuh kul bape.. pertukaran waktu segala bagai dlm kapal terbang tu kan.. waktu mana nak ikut pon x tau.. kapal terbang tu kat mane pon x tau.. masa time tu.. kah kah..

so masa kul 4 lbh tu.. sy pon smyg subuh dgn yakinnya.. skali.. dah pukul 5 lbh kot.. ada azan dlm kapal terbang tu.. x sure sape yg azan.. Pilot ke, pramugara ke.. mutawif ke.. tp rasa best je.. pengalaman baru.. maka saya pon solat semula.. Alhamdulillah.. tu flight Air Asia.. Flight lain sy x sure.. maybe sama kot..

Masjid Tana'im - juga dikenali sebagai Masjid Aisyah kerana Nabi SAW menyuruh Aisyah bermiqat disini untuk menunaikan umrah

Lafaz niat cane?

Aku berniat mengerjakan umrah dan berihram denganNya kerana Allah Ta'ala..

Ingat tau, niat ni wajib.. klu x niat.. maka x sah la umrah kita..

lg satu... sebelum lupa.. kalau kita bawak anak kecil mcm sy.. kita akan niatkan utk mereka.. wakilkan.. (ni mutawif ajar) x sure tanya diorg tau..
ada pendapat kata x perlu niat.. sebab diorg belum baligh dan belum mumayiz..
 tp sy mmg niat utk mereka

Bila dah niat tu, maka bermula la kita untuk menjaga pantang larang Ihram yang 13 tu..
nanti sy akan share pengalaman menjaga pantang larang ni dlm entry lain kot..

Dalam Masjid Tana'im

saya nak cerita perjalanan saya dari madinah ke mekah yg saya rasa mengambil masa 8-10 jam.. jalan lurus je.. tp bila dah 8 jam, puas jugak bgn tido, bgn tido.. nampak bukit yg jauh berbeza dgn negara kita..
sy ni x penah keluar negara.. kagum gak tgk.. kadang2 nampak unta.. xde jem.. kadang2 nampak kambing.. yg ni x heran sgt.. pasal kat Malaysia ada.. kah kah..
Jarak nye mungkin mcm dr KL pi Kelantan kot.. cuma bezanya x kena byr tol la... kah kah..

Bumbung Masjid Tana'im (Masjid Aisyah)

Dari Madinah.. Miqat kita adalah di Masjid Dzulhulaifah atau di kenali di 'Bir Ali'.. sini adalah tempat miqat Nabi SAW semasa menunaikan Haji.. Jarak dia 10km dari Madinah ke Mekah

Diceritakan oleh Mutawif, nama Bir Ali tu adalah sempena nama seorg yg telah membuat wakaf dan penambahbaikan ke atas masjid itu, setelah dia nak miqat kat situ.. kekurangan air.. so dia bg dana skit utk buat penambahbaikan.. begitula kisahnya serba ringkas..



Adik rileks sementara saya solat Tahyatul Masjid dan solat sunat ihram.. senang jaga


Tadi tu miqat 1st.. Umrah wajib..



Jadual perjalanan di Mekah.. Gambar Masjid Ja'ranah x sempat ambil.. xpe.

2 hari lepas tu.. pakej kami buat lawatan ke sekitar Mekah.. 

dan kami singgah di Ja'aranah untuk miqat umrah sunat..

perlu ke umrah sunat ni?
perlu ye.. utk tampung mana yg kurang masa buat wajib.. tp maksud sy tampung tu adalah antara kita dgn Tuhan..  kita bukan lah manusia yg perfect.. jd buatla.. dan kita usaha..
selebihnya kita tawakal kepada Allah SWT.. tp sy x buat utk anak untuk sunat..

Masjid Tana'im dari dalam bas

Keesokkan harinya, umrah sunat kedua.. kami bermiqat di Masjid Tana'im atau juga dikenal sebagai Masjid Aisyah RA. yg ni jaraknye hampr 7 km je..x jauh sgtla..

ada org kata buat 7 kali umrah boleh dpt pahal haji.. sekitar hotel saya telah di tampal dengan sain dari Dato Ustaz Daud Che Ngah.. yg mengatakan xde Nas dan dalil pasal perkara ini... so saya rasa semua org kena tau pasal hal ini la.. kan..

berbalik pasal bila kita dah niat td.. pe je kita boleh buat? kita buatla solat sunat Tahyatul Masjid dan solat sunat Ihram.. bila kita niat td.. niat la dengan besungguh2.. berserahlah.. doala semoga semuanya dipermudahkan.. Amin.. Setakat ni dulu perkongsian sy berkaitan niat..(rukun umrah yg 1st)


#love MakkahMadinah  

4 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian ini...sangat bermanfaat buat saya yang akan ke sana..Moga dipermudahkan

    ReplyDelete
  2. terimakasih infonya, oiya jangan lupa cek paket umroh 2017 lengkap di website Travel Umroh Terbaik ya. Terimakasih

    ReplyDelete
  3. Niat umrah adalah rukun. Berniat umrah di miqat adalah wajib. Sah umrah kalau tak berniat di miqat tetapi kena dam. Berdosa kalau sengaja tidak berniat di miqat. Correct me if i'm wrong

    ReplyDelete
  4. Bagus dan rajin kamu ni. Tapi ibadat haji dan umrah tidaklah sulit sangat namun ilmu pengetahuan berhubung ibadat wajib di ambil tahu

    ReplyDelete