Wednesday 10 April 2013

TV murah

Assalamualaikum


Alkisah.. aku ada panel tv.. tp xde TV.. member aku ada TV tp xde panel TV.. aku mintak free TV dia..
dia x bg.. kah kah..
cane aku bule terjebak nak carik tv ni..

kisahnye begini.. Mak ngan Pak Mertua kesian tgk kami xde TV.. so dia bg pinjam RM1K.. ulang suara.. bg pinjam sahaja.. ulang skali lagi.. bagi pinjam sahaja.. kah kah.. bukan bg terus.. ikutkan hati mmg aku x mau amik.. malu beb.. tp pasal nak jaga hati.. amik gak la.. kah kah.. mcm citer P.Ramlee tu..


Disebabkan nafsu nak beli TV ni agak tinggi.. so kami pon mula mencari dgn penuh smgt..TV ni ada tv kotak, tv gemok, tv kurus dan terbaru flat TV, so mestila carik flat TV.. (betul ke istilah ni).. kah kah.. semua katalog Care4, Giant, Tesco, Jusco dicarik.. kat fb terus friend ngan hipermarket ni.. tgk setiap minggu spi genap sebulan.. maka dapat buat kesimpulan setiap minggu mesti ada yg murah.. tp brand lain2.. pening plak nak pikir brand plak..


dah tau brand pe nak.. saiz plak masalah.. RM1k ni dpt 32 inci je.. kah kah.. name pon nafsu.. mesti la nak beli lg besar.. ye x? Klu 40 inci ke 42 inci harga dia lebih RM1K.. so kena tambah plak.. poket ni nipis betoi.. kah kah..

Bila dah decide nak beli saiz besar skit.. skali terpikir plak.. nak amik plasma ke, LCD ke, LED ke atau LCD/LED.. maka terpaksa study dgn en google.. pe beza semua ni.. kesimpulannya.. LCD/LED paling latest.. so decide yg tu la.. ooo.. ada satu lg.. smart tv.. tp kawe x mampu.. kah kah

masa tu dalam kepala confius.. dah ada 2 brand dlm kepala ni.. satu sharp.. lagi satu panasonic.. tp saiz dia pelik.. both 39 inci.. mmg xpenah ada TV saiz ni.. tp harga dia beza banyak ngan 40 ngan 42 inci.. aku tanya org kedai pe beza saiz tu.. diorg mmg ayat manis.. 'oo.. akan dtg semua tv akan saiz ni' bla  bla.. manisnya mulut..
klu org tanya aku.. aku jwb gini je..
beza saiz 42inci dgn 39inci = 3 inci..
beza 40inci ngan 39 = 1 inci je.. kah kah..

klu ikut hati mmg nak beli je semua tu.. tp x cukup duit.. pasal ada RM 1k je.. kah kah..
1 pon x lepas ni.. cane


ada skali tu terlalu kat kedai elektronik sebelah LDP, diorg tgh buat sales brand ni.. so buat la mcm gaya org kaya skit.. tanya mcm org bijaksana.. kah kah.. tanya mcm beriya la nak beli.. tp kesimpulannya mmg x beli.. kah kah.. pasal aku dah tau harga dia.. pe la nama kedai tu.. dah offer pon x murah.. so tips kat sini.. belum tentu yg buat offer tu murah.. kekadang diorg nak poyo jer.. kah kah.. lesson learn..

terpikir.. pi Care4 buat kali terakhir.. survey last.. berangan.. bajek klu beli ni.. smart gak.. flat TV je dlm hati.. kah kah.. bini aku tgk aku pon dah naik nyampah.. kah kah.. bape lama dah survey.. aku kata.. ni last last.. pas ni x survey dah.. kah kah.. pastu ada baca satu blog tu.. kedai kat subang perdana.. x ingat nama kedai tu.. murah compare ngan hypermarket yg 4 td tu.. kedai ni aku pi pasal dekat gak ngan umah mertua aku kat subang jaya.. aku nak byr dah.. skali salesman tu ckp gini.. 'ini TV dah abis, kena order dulu.. sok baru ada.. " td aku call ko kata ada.. dlm hati.. @#%*$#..  tp mulut aku kata.. ok xpe.. kah kah..



so aku call la kedai yg mmg selama ni aku dah survey, nama kedai tu 'Jintex Electronic".. website dia www.jintexelectronics.com.. sebab aku dah nekad mesti beli aritu gak pasal.. 'mem' pon x larat tgk aku survey tv ni.. 

Alhamdulillah, mmg rezeki la.. tgh ada sales.. murah rm300 dari hypermarket ngan murah rm100 dari kedai aku x jd beli td.. so aku terus beli.. topup skit la dr RM1k td.. TV tu ada semua spec yg aku nak.. flat, LCD/LED, bukan 32 inci.. dan yg penting murah.. kah kah.. aku bukan nak promote kedai ni.. aku x dpt pe pon.. tp mmg aku pon penah baca pasal kedai ni kat satu blog.. mmg murah la kedai dia.. banyak sgt beza nya.. pastu TV aku beli ada warranty 3 tahun.. terbakar ke.. pecah ke.. kena rembat ke.. satu lg.. kedai ni dia boleh hantar dlm radius 500km (kalau x silapla) korang confirm la blk ngan org kedai tu..penghantaran dr kedai dia free.. dia hantar dulu baru bayar.. x yah pi kedai dia pon xpe.. kedai dia biasa je.. kedai lama..

gitu la rupanya.. bila dah letak..

Kesimpulannya.. bila Tuhan nak bg rezeki kat kita.. kita x kan tau.. rezeki yg dtg tanpa disangka2.. ape pon.. TV ni saya beli puncanya mmg pasal mertua saya bg pinjam duit.. klu diorg x bg pinjam maybe.. .. saya x tgk tv sampai harini.. maybe setiap hari kami akan baca buku je setiap malam.. kah kah.. tq mamatoque and papatoque

pe pon keinginan korang.. korang fikir la sebelum membeli.. semua pon duit korang.. jgn bergaya tp papa cendana.. kah kah..

sekian.. selamat men TV..

15 comments:

  1. asyik gelak je sy baca pOst kt blog ni....hehe

    ReplyDelete
  2. Payah beno nk beli tv..

    ReplyDelete
  3. Lucu lah,lawak2

    ReplyDelete
  4. sy menjual tv 32" led.. baru... 0192461301.. area k.l

    ReplyDelete
  5. kah kah kah..i like

    ReplyDelete
  6. kah..kah..kah.. jenuh mamatoque and papatoque nak melayan kerenah menantu diaorg nih...

    ReplyDelete
  7. tgh cari HD TV 46" nak 4k punya. tp nak harga best sikit, x nak la mahal2. KL kat mano ade kedai yg jual murah atau skrg buat promosi ???

    ReplyDelete
  8. Azizah,

    ko blh cuba tgk kat courts. kan skrg dia org ade pesta tv. besar2 iklan kat jln raya semua aq tgk haha. tertarik la aq minggu lepas gi, byk tv brand tgk promosi, sony ade, samsung ade. berbaloi la kalao nak survey sikit harga. tp aq rasa ko, xkan setakat survey je, mesti puas dgn harga dia org tu.

    ReplyDelete
  9. @john liew

    hey courts skrg cume ade promosi utk tv??? x de promosi lain utk aircond?? aq sudah terlepas la pesta aircond hari tu. menyesal betul sbb husband i kata tunggu2 sampai terlepas la... nak cari aircond yg murah la, x sanggup nak byr beribu2 utk aircond baru.

    ReplyDelete
  10. @John Liew

    byk brand x sana?? takut nanti aq gi cume ade 1-2 brand je, model sana lama x? takut nanti semua clearance benda, model lama x nak beli la.. buat bazir masa je haha.. u tau la pompuan mesti ade byk pilihan byk syok hahahah.

    ReplyDelete
  11. @halley leong

    jgn risau, skrg jualan muhibbah masih ade promosi utk aircond, harga pon semua murah cam pesta aircond je aq tgk.. oh ya! dan jugak ade lagi Rm1 utk kos pemasangan hahahah.

    @Azizah Hamzah

    semua brand yg ko blh phikir ade kat sana hahaha. model lama x byk la, aq tgk byk model baru tv cam fungsi 4k model semua... pilih la sony kalao nak beli model yg canggih hahaha beli je yg paling canggih tu, mahal pon xde sbb courts blh byr ansuran 72 bln hahahaha

    ReplyDelete
  12. courts skrang smua brg nk promosi gla2. bukan takat tv je. huhu

    ReplyDelete
  13. tau takpe. mak pegi courts ari tu kemain sale. mesin basuh la peti sejuk la periuk nasik la cerek air la. btul2 jualan murah courts ni. huhu

    ReplyDelete
  14. tgh nak carik tibi gak ni....baca sampai ke abis...adoiii gelak sorang2 dah ni

    ReplyDelete