Tuesday 13 May 2014

UMRAH BERSAMA KELUARGA YG BEST

 Assalamualaikum

Tuhan telah jemput saya dan keluarga termasuk isteri, anak2 dan mak dengan abah untuk mengerjakan umrah pada 24.4.2014-5.5.2014.. Seronoknya.. x dpt digambarkan dengan kata-kata.. nak share semua pengalaman kat sini.. bukan nak riak.. tp nak bangkitkan semangat rakan-rakan untuk pergi ke Tanah Suci Mekah dan Madinah ni..
 
Kaabah dan Makam Nabi Ibrahim A.S
 
Kisahnya bermula begini.. Isteri ajak sangat buat umrah selepas lahirkan Ahmad Aqeel kira-kira 2 tahun lepas.. Namun, aku penah dgr ada sorang ustaz tu kata buat yg wajib dulu.. baru buat sunat.. contoh buat sembahyang fardu dulu baru buat sembahyang sunat.. atau buat Haji dulu baru buat Umrah.. so hati aku stuck bila wife ajak buat umrah dulu.. bolehkexpe.. bolehkexboleh.. banyak soalan bermain di minda ni.. 
  
so, aku tanya ramai org berkaitan benda ni utk mintak pendapat.. so dipendekkan cerita.. ada satu ustaz tu kata begini.. aku boleh pi umrah dulu sebelum haji sebab..

1. Panggilan Haji aku kalau ikut jadual adalah 20 tahun lg lepas aku daftar 5 tahun lepas.. so kalau sebelum 20 tahun tu aku dah xde ke.. lg xde peluang pi sana.. so aku dah jatuh hukum harus pi..

2. aku hanya boleh pi umrah jika duit yg akan guna buat umrah tidak jejaskan kewangan utk pi haji bila dijemput utk buat haji nanti.. yg ni aku yakin.. rezeki ada di mana-mana.. Tuhan yg beri..

so aku pon lega dgn penerangan ustaz tu.. so kami buat keputusan pilih tarikh tu..

Package Umrah paling murah.. RM4,890.00 - 4 org min sebilik
knowledge aku pasal nak pi umrah ni mmg 0.. senang kata di tahap paling bawah skali.. step 1st.. aku pi Tanya package kat Tabung haji.. aku ingat lg time tu mcm org baru lepas musim haji.. visa umrah pon x kuar lg.. tarikh pon x keluar lg.. tp harga yg dia bg.. mak ai.. mmg aku mampu.. telan air liur je time tu.. kah kah.. tp aku x patah smgt.. aku simpan ngan amik gak buku tu..

dipendekkan cerita, bln 1/2014 rasa aku.. officemate nak pi umrah.. dia bg aku aku katalog buku Andalusia.. Alhamdulillah.. terbukak hati aku.. kenapa? sebab rupanya ada package yg aku rasa aku mampu bayar.. blk sembang ngan wife.. dia ok je.. dia mmg ok je.. x penah x ok punya.. kah kah.. package tu RM 4,890.00 - tp possibility x duduk skali tu mmg ada.. tp aku x kisah.. janji dpt pi.. aku x lupa kirim doa dkt officemate aku tu supaya aku dpt pi.. tp doa aku ada extra.. aku nak bawak wife dan anak-anak.. dipendekkan cerita lg.. mungkin Tuhan kabulkan doa dia.. lepas je dia blk.. kami pi daftar.. semuanya mcm tertulis dan dipermudahkan..

kalau ada rezeli dok Hotel Hilton - RM6,590 - aku rasa 4 org min sebilik
 Tp.. klu korang nak dekat dgn Masjidil Haram.. korang boleh amik package ni.. aku x duduk.. aku x tau.. tp dlm flight ngan aku tu.. ada Jemaah yg duduk Hotel ni.. okla.. aku dgr.. besar dlm dia.. tu pon aku Tanya Mutawif diorg yg baik sgt.. x kisah la.. mampu mmg xde hal..

prinsip aku.. biar murah.. janji aku dpt bwk ramai..kah kah..

yg kuning satu geng jemaah.. cantik je

satu yg aku nak nasihat utk diri ngan pembaca budiman, rezeki Tuhan bg ni berbeza-beza bg setiap org.. jgn la ada rasa riak atau iri hati.. rasa malang ke.. pasal kita x dpt pi lg ke.. tgk org lain dah pi banyak luar negara.. kita plak x kemana.. Malaysia pon x abis lg.. kita kena doa dan bersyukur dgn apa yg kita ada.. lg satu.. kita kena tanamkan dalam diri.. bersyukur.. bersyukur.. dan buatla cara cane nak pi.. pasang niat .. pasang azam.. InshaAllah, Tuhan akan jemput kita juga.. lambat atau cepat je..


Tawaf waktu malam

Cane nak kumpul duit.. aku x malu nak ngaku.. bila kita berazam.. Tuhan akan tolong.. korang boleh je.. keje bawak bekal ke pe kan.. makan kat umah slalu.. masak.. ni jimat.. pastu mungkin ada bahagian utk rumah.. untuk ke mekah.. dan simpanan.. tp zaman sekarang mmg x logik nak simpan banyak.. x simpan banyak. skit pon xpe.. kan sikit2 lama2 jd bukit.. kah kah.. yg merokok boleh brenti.. simpan duit tu..


Tawaf hanya berhenti waktu solat fardu
nak cerita seronoknya kat sana.. Tuhan sahaja yg tahu.. kita mmg menyerah diri.. mengaku kesalahan.. kitalah org paling kerdil..
Hajar Aswad
Hari pertama sampai.. pertama kali nampak Kaabah.. hati terus sayu.. berjurai2 air mata.. aku dah kisah.. rasa mcm x percaya kita dijemput.. kita dpt lihat kiblat kita depan mata.. x tau pon selama ni kita tgk dkt tikar sembahyang kan.. now everything is real.. nangis semaunya...
Pandangan dari tingkat 2 tempat tawaf
aku punya flight pi madinah dulu.. so perasaan sama gak aku rasa mcm lihat Kaabah.. aku terharu, sebak, gembira, segala mcm ada.. ini ada Kota Nabi SAW dan Masjid Nabi SAW

Sehening Subuh Masjid Nabawi
aku mmg jahil.. tp aku tau.. Makan Nabi SAW ada di masjid Nabawi ini.. hari 1st dek kerana seonok sgt.. aku tolak abah dgn wildchair tu habis pusingan Masjid Nabawi tu. besar mmg besar.. tp pasal seronok sgt.. x rasa penat kot..
Makam Nabi Muhammad S.A.W, Saidina Abu Bakar As Siddiq & Saidina Umar Al-Khatab
atas tu la makam Nabi SAW.. sebelah Saidina Abu Bakar As Siddiq dan Saidina Umar Al-Khatab.. sebelum aku pi.. majoriti org suruh sampaikan salam kat Nabi SAW.. aku x faham time tu.. tp bila aku spi aku baru faham.. nikmatnya Ya Allah

Sabda Nabi SAW.. sesape yg melawat aku ketika aku telah wafat, seolah-olah dia melawat aku ketika aku masih hidup.. lebih kurang ayat dia begitu lah.. serius.. terharu sgt..
Aktiviti dalam Masjid Nabawi


Dalam masjid tu.. aku berjalan2.. kagum sgt tgk keindahan.. ini antara yg menarik perhatian aku la.. aku snap je.. x join pon.. kah kah.. tp mmg sejuk je tgk..

Usai Solat Jumaat.. Jutaan Manusia
Ramainya umat, mmg ramai beb.. mcm2 bangsa.. mcm2 budaya.. kaya, miskin.. semua bersatu hati.. berdoa dan bermunajat memohon kepada Allah di Tanah Suci ini..

Kalau aku diberi pilihan, sure aku masukkan 2 kota besar ni sebagai salah satu keajaiban dunia.. tp betullah.. mcm kawan-kawan cerita.. dgr cerita pon dah seronok.. inikan pula diberi rezki utk pergi..

lepas ni banyak lg nak cerita.. saya aku sambung lg.. moga-moga jd panduan kepada semua pembaca..
nak ajak rakan-rakan kumpul duit pi kesana.. saya pon mula kumpul blk duit ni.. Isteri.. mak.. abah.. anak2 semua ajak pi lg..

#loveMakkahMadinah.. 







4 comments:

  1. hai...seronokkan..sy pun baru je balik..
    tp sy balik malaysia 7 mei..smpi 8 mei
    :)
    adekah kita 1 hotel mubarak masa di madinah :)

    ReplyDelete
  2. Allah.... smoga Allah juga mnjemput sy n fmily ke sana.... :)

    ReplyDelete
  3. Allah.... smoga Allah juga mnjemput sy n fmily ke sana.... :)

    ReplyDelete
  4. A large number of people gathered in this place all at that time because they believe and think about the future future of their souls.

    ReplyDelete