Thursday 23 May 2013

Waterproof Toilet

 
Assalamualikum
 
 
Korang ada buat test waterproof kat toilet masa mula2 pindah dulu x? sebelum plan nak buat plaster siling? aku x buat.. hope tips ni dapat bantu kawan2 yg baru nak pindah umah baru tu..
 
 
so umah aku yg dah ada plaster siling telah mula menunjukkan belang.. dah nasib badan.. so kami decide jgn guna toilet tu dulu.. dah la master bedroom.. terganggu kenikmatan aku nak memerut bagai.. tgk water mark tu beb.. hati ni mcm di siat2..
 
 

 
nasib ada warranty lg.. so bila kontraktor tu dtg.. aku explain la.. tp pasal lama x pakai toilet, so water mark pon dah hilang.. nasib kontraktor ni ckp sopan, klu x mmg lg membara la..
 
step 1 : korang tutupla tempat yg bule masuk air tu dgn pe nama dia yek..plasticine blocks.. tanah liat tu..  ke pe.... ni org kata la.. tp time emergency tu aku pki tape je pasal aku penah polo umah member aku dia pakai tape biasa tu je..

 
step 2.. klu toilet tu ada 8 lubang.. so kena la tutup 8 lubang tu..

 
step 3 : pasang la air sampai bertakung

 

 
step 4 : tunggula air tu bertakung dengan penuh sabar dan tawadduk..

 

 
step 5 : selepas lama tunggu, aku pon hilang sabar.. kah kah.. tu aku letak baldi tu utk tutup lubang tu.. dalam baldi tu isi air biar berat.. tu pon nak bgtau.. kah kah.. bp banyak tu da...

 
 
 
korang rasa ni ke kesan/ hasil pe aku buat td.. jawapannya x.. ni sama gambar mcm kat atas td.. kah kah..
 
 
lepas aku letak baldi, aku pon turun, pasal ada keje skit kat bawah.. x lama pas aku naik.. tgk air dah surut.. dem.. kecewa.. kah kah..tp aku bule cool.. kah kah.. pasal td aku biar air tu lama.. membazir je.. aku nak test seminggu tu sebenarnya.. xpe
 
so kesimpulannya..
 
1.korang tutupla lubang tu dengan plasticine blocks.. jgn buat mcm aku
2. kes umah aku ni mmg bukan pasal waterproof problem.. tp ada bocor dkt tpt bukak air shower..
3. sebab lepas aku tgk dia repair benda tu, toilet aku jd better.. aku dah boleh guna dah mcm biasa..
4. hopefully semuanya ok.. masalah ni x berpanjangan..
5. klu korang blum buat, better buat la..
6. harap membantu.. dan x poyo.. kah kah
 
sekian.. selamat me waterproof....
 

1 comment:

  1. salam nak tanya bab "umah aku yg dah ada plaster siling telah mula menunjukkan belang" tu maksud nya plaster siling yang buat dgn kontraktor yg bro rekemen tu ke?

    ReplyDelete